lördag 14 maj 2016

Bye Laos

Ett nytt land rest igenom och en ny boarder crossing today. Sitter just nu i en hammock på min altan med en banana shake och kollar ut över mekongen och de 4000 islands. Längst ner i Laos. Har precis sagt adjö till Diego som jag hållt ihop med sedan vi krossade boardern tillsammans uppe i norr. De andra tjejerna sa vi hejdå till uppe i huvudstaden. Bra tjejer det. Har haft sjukt kul i Laos faktiskt. Himlans äventyr och har varigt kul att ha rest tillsammans med folk men nu är jag ensam igen och även det känns fett nice. Nu kan jag göra precis vad jag vill igen ;)
Så!!.. Efter den där bussen vi hoppade på. Vi kom ner till Laung Prabang och bodde 3 nätter på det nicaste hostlet jag någonsin bott på. Mer ett hotel. Vi träffade även på ett franskt par som vi träffade på bussen till Lao. Hängde med dom och drog till ett av de vackraste vattenfallen någonsin. Så stort och vattnet var galet fint. Turkost!!! Badade där och hikade i djungeln. Vi gick på nattmarknad och hängde en del på bar och stack även på efterfest på bowling. Trodde inte riktigt det skulle vara bowling men det var just.. Bowling. Haha. Hade fett kul iallafall och träffade massor med folk. 3 dagar senare drog vi ner till Vang Vieng och åkte Tubing i mekongen. In the river. Galet soft. Barer på sidorna av ån så där drack vi och dansade och gled vidare till nästa bra på våra fina vattenringar. Efter att solen gått ner och vi alla var kalasfulla började det ösregna från himelen. Storm och blixtar och dunder och jag kände mig inte alls säker i vattner. Så jag och alexandra släpade oss upp på land och fick hittat en tuktuk där mitt i allt ösregn. Safe and sound.
Viantiene eller vad nu huvudstaden heter var ju inte sådär jättespännande. Galet varmt. Fär sa vi mest adjö till halva vår grupp och jag och Diego stack vidare ner till Pakse där vi hyrde en motorbike i 2 dar. Stack och såg ett vattenfall och träffade på en tysk äldre snubbe som frågade om vi ville med på äventyr. Tydligen kunde man gå till ett annat vattenfall från där. Skulle tagit oss 45 min men 3 h senare kommer vi äntligen fram. Alla med blod och sår över oss hehe. Fett nice hike dock. Tyckte jag. Vi gick igenom djungeln och hittade en stig och gick vilse och hittade en ny stig och kom tillsist till the river och gick längst den och hoppade på stenar och klättrade upp nya vattenfall för att komma fram. Sista vattenfallet gick inte att klättra upp och de andra började vi trötta och vi har alla trillat vid det här laget. Tyska snubben började freaka ut och gav oss alla ett "survival" speech om att nu när vi har slut på mat och vatten så kommer vi blablabla.. Jag tänkte för mig själv att vad fan snackar han om det här ät ingenting mot vad jag har varigt med om innan.. Det är lugnt. Chilla man! Jag hittar iallafall en stig som iof var ganska svår och vi fick klättra en del på trädrötter och grenar gör att dra oss upp men spännande var det. Tillsist kom vi upp till det sista vattenfallet och det var så värt att se det! Galet fint :)
Vi liftade tillbaka till motorcykeln och drog sedan till ett annat vattenfall innan vi stack hem.
dagen efter drog vi till ett tempel och ett sista vattenfall där vi äntligen fick badat. Galet varmt vatten dock men bättre än inget :)
Vår sista destination var nu då the 4000 islands och hit kom vi i går. Träffade på ett gäng som bjöd in oss till bbq på kvällen. Sååå nice. Diego var fett lycklig då han är från Argentina och de andra var från Chile. Han fick snackat spanska igen och fick sig en måltid som påminde honom om hemma.
Nu måste jag fan ta och packa igen. Kanske tar en till shake innan jag drar vidare också hehe. Thailand näsa!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar