onsdag 4 maj 2016

Olaglig chey i Vietnam. Woups..

Cambodia levererar precis vad jag önskade!!! So far ;)
Ligger i en hängmatta nu utanför min lilla bungalow och kollar på solnedgången. Hur nice???
På flyget hit träffade jag 2 snubbar som hade lika mycket planerat som jag hade.. Dvs ingenting!,. Så vi alla 3 bestämde oss för att ta en tuktuk in till Phonom Penh för att leta hostel tillsammans. Hittade ett för 5dollar var med pol och bar. Fett nice!! Chillade järnet någon timma innan jag och ena italienaren bestämde oss för att dra ut och käka. Hittade en nattmarket där vi beställde mat och sedan satt mitt i stan på mattor och käkade. Gillar stilen här i C.
Dagen efter langar italienaren fram ett upplägg där han tycker vi borde resa tillsammans och han är tydligen himlans förälskad. Jahaja ja det var ju trevligt att du är det. Bjöd honom på lunch (1dollar haha) älskar att det är fett billigt med mat här!!!! Sen degade i vid polen någon timma innan jag drog vidare till flygplatsen igen. Dagen som jag väntat på i 6 veckor har äntligen kommit!!!!!! Ska hämta upp Jamie!!! :D så overkligt!! Fett glad chey!!!!! Kändes fett overkligt när han väl kom ut ur flygplatsen.
Vi drog iallafall in till stan och stannade där en natt.




Oj fan. Trodde inte det var så länge sedan jag skrev här sist.
Just nu sitter jag på en buss i Vietnam som ska ta mig till NAH Trang där jag ska vänta i ett par timmar. Kommer nog spendera tiden på en strand hehe. Sedan ska jag på en nattbuss som tar mig upp till Hoi an. Känner mig fett glad fan. Har haft det himla bra det senaste även om jag varigt utan Jamie i en vecka.
Cambodia var fett nice. Vi drog ut till öarna. Koh rong och Koh rong Samloen. Såååå fint där!! Badade. Hikade. Käkade fett bra mat och bodde i bubgalows och i flygande tält och i hängmattor, badade med plankton, snorklade, sprang runt i djungeln, drack milkshakes,  gick på lina. Ja allt möjligt som vi kunde hitta på. På Koh rong hittade vi en kat över hela ön grejen var bara att fen var handmålad. Men såg ändå fett bra gjord ut. Visade precis allt vi behövde. Så vi bestämde oss för att dra ut på en lång hike med kanske 2 eller 3 nätter i skogen. Första dagen gick vi i säkert 4-6 timmar. Stannade en del längs kusten men gick så gott vi kunde. Grejen var bara att det fanns ingen stig till dit vi skulle så det slutade med att vi hoppade på stenarna längst kusten i flera timmar för att försöka hitta våran paradis strand. Slutade med att solen gick ner och vi fick slå upp läger mitt i ingen stans. Morgonen därpå fortsatte vi att gå i 10 min och guess what.. Där bakom hörnet låg det!!! Vi hade iallafall frulle och tog en simtur innan vi fortsatte att gå. Sen gick vi och gick och gick. Kom till ett villgae men klockan var bara runt 9 vid det här laget. Fortsatte att gå och tänkte att vid näste resort så käkar vi lunch och fyller på med vatten. Gick och gick men även om kartan visade att vi kommit fram så fanns där inte ett skit!!! Gick igenom vatten för att komma till ett hus men där fanns då fan ingen som snackade engelska. De visade bara att där fanns inget resort. Hungriga och nästan slut på vatten i 35 gradig värme är ingen höjdare att hike i. Vi tog en napp i djungels och bestämde oss för att gå tillbaka till paradis stranden (coconut beach). Vid 6 tiden kom vi tillbaka och käkade en välbehövlig middag!!



Uuuh im soo bad at this blogging shit!
Jag är banne mig ett land försenat i skrivandet hela tiden haha. För att försöka sammanfatta allt lite bättre då så var cambodia såå fett nice!!! Mestadels för ett bra sällskap troligtvis. Efter öarna stack vi upp med en sleeping bus till siam reip eller vad fan det nu heter. Ankor wat för att se alla tempel. Firade också deras nyår där. Galet roligt då vi hamnade på pub street där det var firande överallt på gatorna! Alla stod med antingen vattenpistol eller babypulver i händerna redo att skjuta eller kasta på folk. Så rolig kväll!!! Ett par dar senae var jag solo i mitt resande igen. Sista kvällen i Cambodia hängde jag med ett gäng killar och käkade middag. Vi ville sedan hitta ett party någonstans men hittade inget. Tillsist hamnade vi på en gata där en massa locals hade fest. Helt random bjöd de dit oss och vi dansade järnet där på gatan. De gav oss öl efter öl och ville att vi skulle testa alla insekter. No thanks!! Kul kväll!! Dagen efter hamnade jag på en buss som tog mig till Vietnam! Ingen aning om vad jag skulle göra där men tänkte att det måste ju finnas en anledning till varför så många väljer att resa i landet. Guess what.. Nu ser jag varför!!
I dag kom jag in i Laos efter lite panik då jag är 2 dagar försenad ut ur Vietnam.
Vietnam var iallafall hur bra som helst och du behöver fett mycket längre tid än bara 2 veckor för att se landet. Jag började i Saigon. Blev lite random inbjuden till en opera/musikal helt gratis vilket faktiskt var himlars trevligt. Träffade en snubbe som bjöd in mig att hänga med han och hans polare till Da lat för att äventyra runt stan. Efter saigon hamnade jag i Mui ne då jag ville se öknen där. Checkade in på ett hostel och såg en snubbe som satt utanför och rökte. Frågade om han sett öknen än och slutade med att han precis varigt och hyrt en scooter för att åka och se det. Vi hade lunch och stack dit. Dagen efter det kom jag till Da lat. Hittade ett random hostel och det var bara jag där haha. Ägarna var i min ålder och det var lite mer som ett homestay. Ett av de bästa i vietnam. Hade sjukt bra där. De lagade galet god mat och jag och en kille från usa bodde där i 4 eller 5 nätter tror jag. Vi hyrde scooter tillsammans och drog runt till olika vattenfall och tempel och byar runt om. Sista dagen hängde jag med killen jag träffade i Saigon och hans polare från vietnam. De alla kunde fett bra engelska så var himla kul. Slutade med att vi hikade upp ett berg men de andra bailade ca 1km ifrån toppen då det var för svår hike. Jag ensam hamnar på toppen lagom till solnedgång. Galet fint där!! Sjuk känsla att stå där på toppen helt ensam!!!! Halvvägs ner för berget var det kålsvart ute och en bil kom förbi och plockade upp oss hehe. Ehm.. Efter dalat kom jag upp till Hoi an där jag hängde med en brud från Spanien tror jag det var. Träffade även på en kille jag hängde med i Saigon. Vi bodde på samma hostel nu. Fett kul med att resa i Vietnam eller över huvud taget är att man träffar på samma folk hela tiden haha. Hoi an var en nice liten by iallafall och känt för att designa kläder åt folk för fett billigt pris. Jag slutade med 2 toppar och 2 kjolar hehe. Och en ny gopro selfiestick och lite annat smått och gått. Länge sedan jag treated mig själv sådär. Efter första morgonen vaknade vi upp av ett himla liv nedanför. Kom ner och blev inbjudna på förlovningsfest haha. Fett nice. De såg fan till att vi åt oss mätta och blev fulla väldigt snabbt.
Efter Hai an drog jag upp till Hanoi och vidare till Ha long bay och spenderade en natt på en båt och sedan upp till Sapa där jag hamnade på en 2 mil lång hike in bakom bergen där jag kom fram till ett homestay med en familj från black hmong tribe. Sjuk intressant upplevelse! Under kvällen joinade jag en massa andra backpackers och en tjejs födelsedag. Drack en massa risewine och käkade tårta.
Dagen efter var jag i en himla rush för att dra ut ur landet då mitt visum gick ut en dagsedan. Hehe. Jag är fan alltid ute i sista minuten med allt. Planerar fan ingenting längre. Ganska nice ändå. Men suger i en del situationer. Nu tex när jag bokade en buss ut ur landet och jag sedan inser att bussbiljetten inte går över the border till Laos utan är 5h innan gränsen haha. Allt löser ju sig iallafall med pengar och jag hamnade på den sjukaste bussresan ever runt alla berg och med en massa folk och paket och väskor i en lite buss. Bara djuren som fattades. 7h senare kommer vi fram till en liten liten by mitt i ingenstans och där är nu jag och 2 tjejer och en kille strandade till i morgon då vi ska försöka ta en båt härifrån som tar oss söder ner mot landet.
Helt ärligt är jag gaaaaalet trött. Jag sover typ max 5 timmar varje natt och gör en hel del under dagarna. Önskar jag kunde skriva mer och berätta allt i mer detalj men jag pallar fan inte haha. Jag mår trotts allt fett bra och jag är sjukt glad men behöver lite sömn allt. Skulle nog behöva sova i typ 2 dagar. Men fuck det. Det kan jag göra i sverige när jag nu kommer dit ;)


Livet är banne mig exciting sometimes. Eller ganska ofta numera. Loving it. Spenderat en natt i Laos so far och det har varigt ett himla äventyr. Vid gränsen till Lao höll jag ju på att skita ner mig med tanke på att jag stannat olagligt i Vietnam men det gick ju ganska bra ändå. När vi alla på bussen skulle skaffa nytt visum till Laos fick vi dock lite problem. De tog fett mycket betalt för en massa bullshit utöver visumet och 2 tjejer ran out of money så jag lånade dom mina sista pengar. Trodde att vi betalat allt men nääe fan då ville de sedan ha ett par dollar till för turist fonder. Betalade vi inte så fick vi inte komma in i landet. Efter lite om och men kom ett annat par som betalade åt oss. Fett nice. Sedan väntad ju bussresan från hell. Glad att vi stannade när vi gjorde annars hade jag nog fan spytt haha. Och yeeh.. En snubbe på motorcykel körde in i bussen men jag antar att han var okej då han lyfte upp hela mcn och drog iväg igen. Antar att han inte ville betala för skadorna på bussen.    
Iallafall. Jag och mina 3 nya vänner kom iallafall med båten i morse. Glad att jag bestämde mig för att haka på. Galet fina vyer. Tog oss ca 5timmar. Tog ett 5 min brake vid en liten by. Jag och ena tjejen gick upp för att kika lite på byn och blev inbjudna på öl och papaya av ett gäng locals. Fett sköna och skönt att träffa folk som snackade engelska haha. Såå random allting, 5-10 min senare var vi tillbaka i båten igen. Kom tillsist fram till vår destination där vi fick reda på att en buss skulle gå om 40 min till staden vi siktar på att komma till. Laung pangang eller vad det nu heter. Vi alla var svinhungriga så vi skyndade oss till en restaurang där de var snälla och gjorde mackor åt oss för att ta med. Svindyra dock. Jag sprang och fixade en tuktuk som kunde köra oss till buss stationen  medan de andra väntade på maten. Sedan flög vi till en buss som redan gått haha. The fuck. Slutade med att vi fick snackat till oss en ny buss och fick betala lite extra. Får se änna vad som händer härnäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar