måndag 30 maj 2016

Myanmar and Thailand

Jafan Det har varigt ett par intressanta dagar sedan sist. Jag lyckades ta mig in till Thailand och hamnade sedan (ensam turist) i Ubon!! På vägen dit hamnade jag i en van med 4 andra thailändska tjejer. Från ingenstans ser jag en groda på min ryggsäck och jag visar den för tjejen bredvid mig. Slutar med att tjejen bakom mig har köpt en massa grodor i Laos för att käka till middag och nu självklart har de alla rymt. Så där satt vi och försökte fånga alla dessa grodor igen. Himla spännande. Tjejen bredvid mig var den enda som snackade engelska och fan va underbar hon var. Hon hjälpte mig att boka en ny buss till Chaing mai för nästa dag och hon gav mig hennes rabatt på bussen och sedan skjutsade hon mig till närmsta hotel. Lite väl dyrt place för mig men hon hade ju varigt så snäll så ville inte riktigt tacka nej haha. Men det slutade bra ändå. Fick ett eget asfett rum med stor skön säng, AC, tv, balkong, egen toa, SPEGEL!!! Ja allt hehe. Så jag gick och köpte med mig mat från nattmarknaden sedan stack jag hem och hade party för mig själv! Fett ju! Dagen efter stack jag ju då med en "sleeping bus" till Chiang mai. Det var dock ingen sleeping bus. Fan en vanlig buss haha. Sov inte en blund. Kom iallafall fram tillsist och checkade in på ett hostel. Mådde inte sådär hejdlöst bra så degade lite i sängen innan jag fick energi att dra upp. Mitt mål var ju att ta mig till ambassaden för Myanmar och söka visum. Tro fan att jag går dit och de har stängt. 30 hela min sen var jag hehe. Gött jobbat!! Wellwell. Sur gick jag tillbaka och sov bort resten av dagen.
Tro det eller ej men Diego kom till Chiang mai dagen efter mig haha. Hade lika gärna kunnat stanna med honom i Laos haha. Menmen. Så vi stack iallafall tillsammans till ambassaden igen och fixade visumet. Nu var det bara att vänta i 2 dar tills vi kunde plocka upp det. Under den tiden hyrde vi en cykel och cyklade 2 mil till en caneyon där vi spenderade dagen och badade och hoppade ca 7m från kanten. Fucking läskigt!!! Dagen efter det hyrde vi scooter och drog in till the national park där de fanns 2 hmong tribs och ett tempel och även en peak av berget som vi hikade upp. Inte värt det precis då vi bara såg en massa träd och ingen utsikt haha.
Innan vi plockade upp visat gjorde jag sista minuten tvätt på mina kläder. Alla vita grejer blev rosa. Kul. Tack. Luktade dock gott. Sen hyrde jag cykel igen och cyklade 2 mil igen till tiger kingdom där jag hälsade på lite tigrar. Alltid varigt en dröm att få gosa med en tiger. Spännande. Folk kollar dock på mig med avsmak. Menmen. Sen cyklade jag hem igen och hämtade visat. Drog och bokade en ny bussbiljett för dagen efter och sedan gick jag 5k tillbaka igen med väskor och allt. woho. Stark chey. Svettigt värre.  



Asså sorry för att jag aldrig skriver klart varje historia som jag påbörjar eller vad man nu ska kalla det. Men har känner typ att jag vill göra precis vad jag vill i stunden. Jag har liksom inga måsten i mitt liv just nu så då är det ju bara onödigt att skaffa några heller. Jag känner typ att fan det är nog dags att skriva nu igen och sen kommer jag halvvägs och sen tröttnar jag och vill inte alls skriva längre.
Just nu har jag iallafall varigt och käkat en väldigt sen lunch. Köpte vatten och en glass till efterrätt och precis käkat upp här på en parkbänk framför en å i Bangkok. Glassen var typ dubbelt så dyr som min mat men va fan. Man får ju unna sig ibland.
Kom till bangkok i natt iallafall. Vid 4 tiden. Checkade in till ett hostel vid 7-8 tiden och sen sov jag till 12 haha. Fortfarande rätt trött men va fan..
Ehm.. MYANMAR!!!... Fett nice land och typ inga turister alls. Landet har ju nyss öppnat upp inför turister och via Thailand så det är ju sjukt speciellt att åka dit nu. Landet kommer ju typ vara helförstört av turister om några år så passa på att åk dit NU alla som känner för det. Eller aa.. Folket är helt galet varma och nice och glada och vänliga och hjälpsamma. Snackar de inte engelska så skaffar de fram någon som gör. De ler och vinkar alltid. Så kul!! Alla killar bär kjol i landet och typ alla har någon slags ansiktsmålning i gult.
Om jag ska försöka ta allting från början nu då. Jag satte mig på en buss ifrån Chiang mai till Mae sot. Träffade på en enda turist med samma planer som mig. Will från Cali. Vi crossade the boarder tillsammans och lyckade ta oss med en annan buss till Yangon. Kom fram vid 3 på natten. Hittade ett hostel som var öppet efter många om och men och sen däckade vi båda i en sååå skön säng!!! Jag vaknade upp lagom till frullen som serverades och där träffade jag på en snubbe från Canada. Dave. Efter att ha pratat en lång stund bestämde vi oss för att dra till en pagods i stan. Will hängde även med. Det regnade fett mycket denna dagen men det var hel ok då jag inte hade något värdefullt med mig haha. Dygnsura gick vi runt i stan och hade många och långa fett intressanta konversationer. Det var där vårat lilla Myanmar gäng startade och vi höll ihop ända till slutet. Hehe. Jag har inset nu att jag är fett petig när det gäller att hitta folk att umgås med. Om jag inte klickar så vill jag inte vara där. Då är det inte värt det. Och är det folk som bara är ute efter att festa då vill jag inte vistas runt dom heller. Så jag kände allt att jag fick en jackpot med mina nya vänner hehe. Will, en fett skön och lugn 18 åring från the states som sagt. Jag trodde han var i min ålder så han beter sig verkligen inte som 18 vilket jag var glad över. Sedan var det då Dave. 42 ex-army guy som nu funnit livet på nytt genom att skydiva runt hela jorden och reser som en tok. Jobbar som bartender när han behöver cash. Fett intressant snubbe dock. En sidekick som han kallar sig själv. Jag som tror på andrar och allt det där blev ledd in till många intressanta samtal. Han hade lämnat allt sitt spå material i thailand annars hade han nog spått mig. Vet dock inte om jag hade velat det. Det är ju ett känsligt ämne och jag är rätt nöjd med livet som det är ändå. Menmen. Han fick mig att inse många saker kring livet i vilket fall och jag känner att jag tagit mig ett steg längre typ. Livet är inte vad vi ser runt om oss. Det finns så mycket mer. Lite skrämmande dock när vi kom in på ämnet om krig i världen. Då han är ex-army så har han ju en del insikt om det också. Tydligen är det något stort som kommer hända nu 2017 i usa.. Eller världen. Vi får se. Nog om det.
En regnig dag i Yangon hade vi iallafall och dagen efter hoppade vi på ett 18h långt tågresa som skulle ta oss till Bagan. Bagan var fan helt galet fint. Tempel överallt!!!! Övergivna typ. Så du kunde gå in och klättra upp på dom och typ göra vad fan du ville. Åh just det. Vi träffade även på en kille från Japan i den byn som vi hängde med. Vi hyrde e-scooter. Fett roliga att köra. Åkte runt överallt och käkade god mat och hade det fett nice. Klarade oss undan regnet här också.
Tror vi spenderade 3 nätter innan vi stack vidare med buss till Inle Lake. Första dagen blev lite fail då vi hyrde cyklar och cyklade till ett ställe som skulle ha "natural hot springs". Visade sig att det bara var en vanlig swimmingpool haha. 10 dollar för 2h så vi stack hem igen.
Dagen efter dock.. Vi hade fett god frulle på hotellet och sen stack vi med en båt ut på sjön. Så gaaaaalet fint. Bergen i bakgrunden och alla fiskare som var ute och hela scenariet. WOW!!! Vi åkte också till en pagoda, en silkes factory och en tobacco factory och ett ställe där alla munkar håller till. Hade vi åkt en dag tidigare så hade vi fått se en floting market och "the people from the long neck tribe". Vilket jag fett gärna hade velat se.. Menmen. Nästa gång. Dagen efter så degade vi järnet innan vi drog vidare med nattbuss tillbaka till the boarder. Will hoppade av lite innan men Dave och jag crossade tillbaka till Thailand tillsammans innan vi drog skilda vägar. Ännu en nattbuss vidare kom jag äntligen till Bangkok. Helt ärligt så hade jag stora förväntningar av stället men än så länge av mina kanske 3 timmar av utforskning så gillar jag det inte alls haha. Menmen. Jag tror jag behöver bli van vid storstäder igen. Och kanske hitta någon lockals som vill visa mig runt hehe. Anyways. Next time. Just nu väntar jag mest att det ska bli nästa morgon så jag kan sätta mig på ett flyg till Australien!!!!!!!!! :D fett taggad!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar