lördag 2 januari 2016

Alice Springs

What happened sedan sist? Bra svengelska där. Jorå.. Jag minns faktiskt nästan inte ens.. Jag har inte ens den blekaste aning om vilken dag det är och de andra vet inte heller så fuck det. Vi vet vad klockan är med hjälp av solen. Det är väl det som är viktigast :) nyår var iallafall 3 dagar sedan.. Eller var det kanske 4 dagar sedan? Uhm.. Fuck it.
Julafton spenderade vi iallafall på en restplats ett par mil utanför Alice Springs.. Låter kanske fett tråkigt men fan va kul vi hade. 3-5 dagar om året är det en river som fylls upp. Finke river. Resten av året är den torr. Vi var fett lyckliga som hittat vatten iallafall och med tanke på hur mycket regn de haft norr upp så var det sjukt stark current. Vi bestämde oss helt enkelt för att dra ut surfbrädan    och surfa ån. Satte fast ett rep i bron och sen var det bara till att köra. Jag hade tidigare hittat en tomtekostym på en Vinnys/Upshop för 2 dollar så klart som fan kostymen skulle sitta på om man skulle surfa haha. Vi satte även upp ett "gå på linan" rep, tog fram poi och jongleringsbollarna och cykeln.. Vi var som rena rama cirkusen där mitt ute i öknen. Till lunch lagade jag svensk julmat och till middag blev det tysk julmat och sedan australiensk efterrätt. Efter middagen spelade vi julklappsleken under våran fina julgran och sen la vi ett pussel som tog hela natten. Och så drack vi massor av coca cola i brist på julmust och en massa tropical punch. Yumyum.
Fan jag har väl inte ens berättat om hur resten av ökenvägen gick!? Plenty Highway. De ni!!! Om ni någonsin drar till Australien och vill uppleva australiensk öken så är det dit ni ska. Den går igenom Simpson Desert.  Fett kul ändå men faaan vad bussen såg förjävlig ut efteråt. En mer eller mindre "grusväg" som tar dig genom öknen och jag rekomenderar starkt en 4WD. Det hade dock inte vi men vi klarade oss fint ändå. Men lite tur kanske. 70ks från Alice spring då det börjar mörkna så stöter vi på våran första översvämning. Det fyller bara på med mer vatten och om vi inte tar oss över nu så kan det ta flera dagar innan vi tar oss över. Men vi gick alla ur bussen (även om de rekommenderar att aldrig tvärsa en översvämning) vi gick iallafall igenom och tog beslutet för att chansa. Tack och lov allt gick fint och vi kom äntligen fram till Alice!! Mitten av landet haha. Booyah!
Sedan dess har vi som sagt firat jul och sedan sett Uluru/Ayers Rock vilket var fett nice. Världens största sten. Ett par år sedan läste jag en bok om en tjej från New York som kom hit och gick med aboriginals folk i 3 månader och deras slut destination var mer eller mindre Uluru. Fett fint ställe. Magiskt. Kings Canyon var också helt galet fint men kan aldrig mäta sig med Grand canyon.
Anyways.. Efter Kings Canyon sa vi hejdå till Simon och hans trasiga van och bad en bön till härren above att han skulle klara sig hela vägen tillbaka till Sydney. Har dock inte hört från honom sedan dess. Service på telefonen är ju bara att glömma här ute. Alice Spring har dock helt ok service. Hurray.
Anyways. Nyår kom ju också där som sagt.. Vi blev inbjudna till Stuarts Well, ett roadhouse mitt i ingenstans utanför Alice. Ett live band skulle spela och varför inte tänkte vi. Var även fri camping där och efter en fett otaggad dag där vi alla bara legat i bussen och glott på film lyckades vi tillsist få på oss lite finkläder och tog del av festligheterna. Fett god BBQ dinner och bandet var sjukt bra och folket var jävla mig fulla men vad annars kan vi förvänta oss här ute haha? En kamel farm låg bredvid och tro fan att jag träffade en svensk tjej ifrån lerum som jobbade där. Hon och jag blev ju omedelbart bundis och sedan träffade vi en massa annat folk som jobbade på en Cattle station ett par mil bort. De alla bjöd in oss till en annan fest och vattenskidor dagen efter men fan vi alla drack nog för mycket för vi gick inte ens ur bussen dagen efter. Fett ångest haha.
Dock mån ni tro... Jag har blivit nykterist. Mer eller mindre.. Vet inte om jag borde kalla mig det då jag drack både julafton och nyår haha men jag är typ över det.. Vet att jag kommer hamna in i det snart igen men jag trivs fett bra utan alkohol nu. Jag har liksom ingen sug för det längre och jag känner mig så mycket bättre utan. Yeey me!!
Nurå? Nu är vi på väg tillbaka till Alice IGEN... Vi ska strax ta beslutet om vi ska dra upp norr och riskera fler översvämningar eller om vi ska dra ner söder. Goalet är iallafall West side!!!
Hur som helst. Jag försöker få grabbarna att sluta röka hehe. Richard slutade faktiskt som sitt nyårslöfte men fan va grinig han blivit. Så glad att jag inte röker. Hade aldrig pallat med att något har så pass mycket kontroll över mig. Good for him anyways att han tog sitt beslut. Tvivlar på att det kommer hålla länge dock haha. Nu ska jag bara få Jamie att sluta. Tror dock aldrig jag kommer kunna få honom att sluta heller haha. Wellwell..
Nu får jag allt bocka och buga för den här gången så återkommer jag när jag vet vilket håll vi kommer färdas igenom.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar